søløve gøen lyder som kennelhoste

Hoster din hund?

Kennelhoste er typisk en tør uproduktiv hoste, som kan blive så voldsom at hunden kaster op. Hosten lyder som en søløve, og kan udløses ved tryk på halsen, eller hvis hunden trækker og på den måde presser halsbåndet ind i struben.

Vi ser kennelhoste i efterårs- og vintermånederne. Kennelhoste er multifaktoriel, d.v.s. den kan være forårsaget af virus og/eller bakterier. De fleste hunde er vaccineret mod den virale kennelhoste, nogle er også vaccineret mod den bakterielle (dryppes i næsen). Kennelhoste kan godt gennembryde vaccinationen, det betyder at din hund bliver syg, trods vaccination, men det bliver et meget mildere forløb. Sidst men ikke mindst kan der være andre årsager til hoste, så hvis du er bekymret så tøv ikke med at kontakte en dyrlæge.

Hosten kan også skyldes:

• Kennelhoste (Typisk i efterår og vintermånederne)

• Fransk hjerteorm (angiostrongylus vasorum)

• Lungeorm (crenosoma vulpis)

• Lungebetændelse

• Kræft

• Hjertesygdomme

Behandling:

Hvis hosten skyldes kennelhoste (para-influenza virus), er der ikke så meget vi kan stille op. Hundens eget immunforsvar skal bekæmpe virus, og det tager tid. Typisk er der kraftig hoste i 1-2 uger, og sporadisk hoste i optil 5-6 uger (hvis ikke hunden er vaccineret). Kennelhoste er smitsomt, og smitter via dråber, ligesom vores influenza og forkølelse. Man kan give hostestillende midler, for at få lidt ro, især om natten.

Er der andre årsager til hosten, fx hjerteorm eller lungeorm skal disse behandles.

Indholdet på virumdyreklinik.dk er udelukkende til informationsbrug og må ikke erstatte den professionelle rådgivning og behandling, som gives af den autoriserede dyrlæge ved en konsultation.

Uddannet personale, tager hånd om dig og dit kæledyr

Det er vigtigt for os at du føler dig tryg når du besøger os. Vi gør vores allerbedste for at leve op til din tillid.