Hjælp til valg og køb af hundehvalp

Går du med tanker om at anskaffe en hund?

Der er flere vigtige ting at tage stilling til. Hvilken størrelse, han eller tæve, hvalp eller voksen, race eller blanding.

Vi anbefaler at bruge “klar til hund?” Her får du hjælp til at vurdere om du har tid, plads og økonomi til en firbenet ven.  Der er også gode artikler om børn og hunde.

Vi er klar til en hvalp – hvad så?

Når beslutningen er taget, kan det være svært at vente på den rette hvalp. Men denne del af processen er mindst ligeså vigtig. Giv dig tid til at finde dit nye familie medlem. Det allerbedste kan være at besøge forældre dyrene og avler allerede inden der er hvalpe. Er det den rigtige race, passer temperament og størrelse til dig og din familie. Denne tidlige kontakt giver også mulighed for at kunne følge hvalpene fra tidligste færd. Det betyder at din nye hund kan lære dig at kende helt fra starten.

Der findes heldigvis også dedikerede opdrættere af blandingsracer. Men her kan det kræve lidt mere at finde dem. De står ikke listet på DKK’s hjemmeside. Her er det oftere venner, bekendte eller kollegaer der kender nogen. Men giv dig tid til at besøge hvalpene og forældre dyrene inden du skal have hvalpen med hjem.

Det tager tid at finde den rette hvalp

Det er fristende at lade sig rive med af billeder af nuttede små snuder, gode tilbud, og sørgelige historier.

Vi ser desværre alt for mange familier der har købt “katten i sækken”, hvalpe som er syge fra starten af. Nogle er ulovligt importeret og er taget alt for tidligt fra deres mor, de har ikke fået den opmærksomhed en hvalp skal have for at blive en ligevægtig familiehund. Nogle mangler vaccinationer, ormebehandlinger og er generelt mistrivelige.

Hundehvalpe er friske, kåde, nysgerrige og legesyge. De har klare øjne, tørre næser og mod på livet.

Lad være med at vælge den stille hvalp i hjørnet fordi du vil redde den. Det eneste du redder, er hundehandlerens økonomi og mulighed for at hente og sælge endnu flere sørgelige skæbner. Selvom du får ondt i maven af, at køre uden at have “reddet” den eller de hvalpe, så er det, det allerbedste du kan gøre. Hvis du vil hjælpe disse hvalpe, som virker triste, kuede, forhutlede, så kontakt Fødevarestyrelsen, Dyrenes beskyttelse eller politiet.

10 gode råd til køb af hvalp

• Se hvalpen med tæven og kuldsøskende hos opdrætter

• Få så meget information som muligt om, hvor hvalpen kommer fra.

• Bed om at se dokumentation for vaccination (med dyrlæge attestering)

• Køb aldrig en hvalp på et offentligt sted som fx rastepladser.

• Hent hvalpen hos opdrætter, tag ikke imod at få den leveret.

• Betal ikke på forhånd.

• Stil spørgsmålstegn ved krav om depositum.

• Pas på “gode tilbud”

• Henvend dig til Fødevarestyrelsen, hvis du har mistanke om ulovlig handel med hvalpe.

• Køb ikke hvalpen, hvis den ser syg ud (selv om det kan være fristende at “redde” den)

Dokumentation – Hvad skal vi se efter?

Vaccinationsbog eller pas: Her kan man læse hvad hvalpen er vaccineret med, hvornår det er foretaget, hvem der vaccineret den. Det vil fremgå hvilken dyrlæge der har undersøgt og vaccineret hvalpen, og på hvilken klinik.

sundhedsbog med basis vaccination

Hvalpen på 8 uger har oftest 1 vaccination (den øverste).

Chip: alle hunde over otte uger skal være chipmærket og registreret i Dansk Hunderegister. Danske microchips starter med 208

Registrerings attest: af denne attest fremgår hundens chip nummer, og ejers data. Så hvis du har fulgt hvalpen vil opdrætter kunne sørge for at det er dine data der er registreret, ellers vil det være opdrætters. Så skal du huske at lave en overdragelse, så det er dine oplysninger der fremgår af hunderegisteret. Bed evt. din dyrlæge tjekke det ved jeres første besøg, når hvalpen er ca. 12 uger gammel.

registrerings attest fra Dansk Hunderegister

Hvis du er i tvivl om alt er som det skal være, så kontakt Fødevarestyrelsen, de kan hjælpe dig, og de vil meget gerne vide hvis du har mistanke til at der er noget galt. Kun sammen kan vi stoppe de illegale hundehandlere. Læs mere på “Tjek hvalpen”

Indholdet på virumdyreklinik.dk er udelukkende til informationsbrug og må ikke erstatte den professionelle rådgivning og behandling, som gives af den autoriserede dyrlæge ved en konsultation.

Emner:

Kategorier

Nyeste artikler

Uddannet personale, tager hånd om dig og dit kæledyr

Det er vigtigt for os at du føler dig tryg når du besøger os. Vi gør vores allerbedste for at leve op til din tillid.