Tandrensning af hund

Tandrensning af hund2018-11-08T11:49:25+00:00

Hvorfor skal min hund have renset tænder?

Dyrlægen har anbefalet at din hund skal have renset sine tænder, men hvorfor?

Mange hunde lider af problemer i munden. Tandsten kan være både årsagen og et symptom på det egentlige problem. Fx er tandsten medvirkende årsag til tandkødsbetændelse eller parodontose, som er smertefuldt og kan give løse tænder.

Ved tandfrakturer, knækkede tænder, ser vi en øget opbygning af tandsten, fordi dyret fravælger at tygge med den pågældende tand. Desuden øger tandsten risikoen for infektioner i indre organer som hjerte, lunger og nyrer.

Har din hund smerter i munden?

Kæledyrene fortæller os ikke, at de har ondt. De piber ikke og de holder ikke op med at spise. Oftest opdager man det som ejer ved, at de lugter ud af munden. Og flere kan fortælle at hunden efterfølgende er blevet mere social og legende.

Har din hund dårlig ånde?

De typiske symptomer kan være: dårlig ånde, savlen, brune belægninger på tænderne, meget rødt og betændt tandkød, der har en tendens til at bløde eller hævelser i kæberegionen. Det kan også fravælg af hårde foderemner, fx tyggeben eller legetøj.

Dyrlægen vurderer altid din hunds tænder ved sundhedeftersynet. Og her vil dyrlægen også vurderer om dit kæledyr trænger til at få ordnet sine tænder. Din hunds race, kraniets udformning og tandstilling har stor betydning for dannelsen af plak og tandsten og dermed også for hvor ofte det er nødvendigt med tandrensning. Den nyeste forskning tyder endvidere på at mængden af enzymer i spyttet har stor betydning for om der dannes plaque og dermed tandsten.

Huller i tænderne

Det er sjældent at hunde lider af caries eller huller i tænderne, som vi gør. Hos vores hunde ser vi oftere frakturer (knækkede tænder) og nedslidte tænder.

Parodontose

Hunde kan udvikle parodontose. Parodontose er betændelse i tandkødet som angriber det væv der binder tanden i kæben. Tandsten øger risikoen for tandkødsbetændelsen, og langvarig betændelse giver fæstetab. som i sidste ende betyder at tænderne løsner sig. Det er smertefuldt både med tandkødsbetændelse og løse tænder.

Hvad gør dyrlægen ved en tandrensning?

Ved en tandrensning vurderer dyrlægen hele mundhulen og alle tændernes tilstand. Ved behandlingen fjernes tandsten både på den synlige del af tænderne og under tandkødsranden ved hjælp af ultralyd. Vi tager røntgen af tænderne, for at vurdere hele tanden især rødderne. Bagefter måler vi dybden af tandkødslommerne, dette siger noget om mundhulens generelle sundhed.
Alle tænder bliver poleret for på den måde at gøre tænderne glatte og forhindre ny tandsten i at dannes.
Herefter lægger vi en plan, hvis dyrlægen har vurderet, at der er løse tænder, bliver de fjernet efter rensningen for på den måde at minimere risikoen for infektion. Hvis det er mange tænder eller store tænder, kan det være nødvendigt at dele behandlingen i to eller tre omgange. Det vurderes i hvert enkelt tilfælde.

Tandrensning og polering foregår i fuld bedøvelse. Har din hund eller kat fået fjernet tænder, vil den få smertestillende og i nogle tilfælde også antibiotika med hjem.

Du kan selv forebygge tandsten hos din hund

Som ejer kan du forebygge dannelsen af tandsten hos din hund.

• tandbørstning
  • tyggeben, kødben
  • tørkost
  • aquadent (tilsættes drikkevandet)
  • plaque off (tilsættes maden)

Hvordan forebygger jeg at min hund skal have en tandrensning?

Det er en god ide at børste tænder på din hund dagligt med en blød tandbørste, evt. med tandpasta, vi har både en let slibende med kylling-smag og en enzym-pasta som blot skal smøres på tænderne.

Ved at tilbyde tyggeben, tyggebarer eller kødben, kan man opfordrer hunden til at bruge tænderne og helt fysisk holde dem rene.

Man kan tilsætte Aquadent (xylitol opløsning) til drikkevandet, det virker som mundskyld til mennesker, det forhindrer/nedbryder plaque-filmen på tændernes overflade og dermed forhindre opbyggelsen af tandsten, eller man kan drysse Plaque Off, et algepulver, over foderet dagligt, det skulle ligeledes forhindre plaque dannelsen.

Hvordan børster jeg tænder på min hund?

Ofte stillede spørgsmål

Ja, hunde og katte skal faste 12 timer før narkose, det vil i praksis sige at maden skal fjernes når man går i seng aftenen før en planlagt narkose. Hunden skal have fri adgang til vand.
Hvis hunden kun har diarre, skal den ikke faste, men giv skånekost. Det kan være ris kogt til grød og bland lidt kogt kylling eller torskerogn i. Det kan også være godt med et tilskud af præbiotiske bakterier. Hvis du er bekymret, det fortsætter eller du ser blod så kontakt klinikken.
Det er meget individuelt hvor tit hunde har brug for at få klippet neglene. Det kommer an på race, motionsmængde og underlag på gåturene.
Ja, og meget gerne dagligt.
Brug en blød tandbørste og evt. hundetandpasta.
Øretatoveringen kan læses af alle, men kan blive sværrere at læse med tiden.
Chippen kræver en skanner, men kan også bruges som nøgle til kattelemmen.
Den bedste løsning kan være at mærke katten med begge dele.
Katten kaldes senior når den er over 7 år, men der kan gå en del år før man fornemmer at de er blevet gamle.
Hvis du ser orm hos katten, skal det behandles. Oftest vil der gå 6-8 uger fra katten har spist en mus eller fugl, til der er symptomer på orm. En indekat vil selvsagt meget sjældent have behov for ormemidler, hvorimod en gård kat oftere vil have orm.
Nej, vi holder ferie på skift, så du kan opleve længere ventetider, men vi er her hele året rundt.

Hvis du har spørgsmål, så kontakt os endelig.

Kontakt os