Urenlige Katte

Urinmarkering eller urenlighed

Urinmarkering er noget katten gør for at markere sit territorium. Katten strinter med urin på lodrette flader i 10-20 cm's højde, den kan også finde på at kradse for at markere at her bestemmer den.
Urenlighed er når katten tisser og evt. lægger afføring på uønskede steder.

Det er normalt let at lære en kat, at bruge en kattebakke indendørs. Det er ikke ukendt, at der opstår urenlighed hos nogle katte. De typiske steder er senge, gerne umiddelbart efter man har forladt dem, et afsides værelse, i kælderen - steder man ikke kommer så tit.

Hvorfor?

Stress / adfærdsproblem eller sygdom
Først og fremmest skal man finde ud af om det er sygdom eller et adfærdsproblem der er årsag til urenligheden. Urenlighed kan opstå pga. af sygdom som blærebetændelse eller urinvejskrystaller. Dette kan diagnosticeres af dyrlægen ved at undersøge en urinprøve under mikroskop for at se efter krystaller, blod og bakterier. Man kan også undersøge om urinen indeholder protein, blod, sukker.
Katte kan også få urinvejsproblemer som ikke har en egentlig årsag - også kaldet "Felin idiopatisk cystitis", her er det typisk stress der er udløsende faktor.

Hvordan opsamles urin
Det beste resultat opnås når urinen er steril, dvs dyrlægen udtager urin fra blæren, enten ved kateter eller via cystocentese. Det kræver at kattens blære er fyldt, der er derfor en god ide at prøve at forhindre den i at tisse i et par timer inden besøget til dyrlægen, hold den inde og fjern kattebakken. Nogle gange kan det være nødvendigt at låne katten ind, så installere vi den med lidt vand og mad og venter på at der kommer urin i blæren.
Hvis det ikke er muligt kan man købe noget special grus man lægger i bakken i stedet for det katten plejer at bruge, så kan man suge urinen op med den medfølgende pipette i et glas. Dette grus suger ikke urinen, men fungerer alene som fyld i bakken, så katten ikke føler at det fremmed.
For at kunne sige mest muligt om urinen skal den være så frisk som mulig, og ikke over 30 minutter gammel.

Hvordan forebygger man sygdomme i urinvejene?
Ved at fodre med et kvalitetsfoder sikrer man sig at indholdet af salte er lavt, især indholdet af magnesium og fosfor saltene har betydning for dannelsen af krystaller. En anden vigtig egenskab ved et godt foder er at det holder urinens pH lav, derved kan man forhindre at krystallerne udfældes. Foder som forhandles hos dyrlægen er altid blærestensforebyggende. Er du i tvivl, om du bruger det rigtige foder til din kat, så spørg din dyrlæge eller veterinærsygeplejersken.

Stress eller Adfærdsproblemer
Hvis sygdom kan udelukkes, er der ofte tale om et adfærdsproblem. Katte kan af en eller anden årsag have fået aversion mod at gå på bakken.

Katte har store krav til renlighed, det er derfor vigtigt at bakken er ren, brug et grus der ikke støver og som opsuger urinen. Fjern afføringen så det ikke lugter.
Hvis man har flere katte, kan det være nødvendigt med flere bakker, dette er især gældende for indendørskatte.
Nogle katte vil ikke bruge bakken hvis deres mad står for tæt på. Det kan man benytte sig af hvis de har et foretrukent hjørne de tisser i - så kan man forsøge at stille en skål mad der.

Kattebakkens placering har stor betydning. Bakken skal placeres et sted hvor man i princippet selv ville sætte sig. Det vil sige et afsides roligt sted. Flere katte kan stresse hinanden, så de nægter at bruge samme bakke, så kan det være nødvendigt at have flere bakker. Stress er en vigtig faktor, katte kan blive stresset af mange årsager, nye samboere enten en ny kat eller et andet dyr, børn eller kæreste.

Stress kan i det hele taget være årsagen, det kan være stress over nye tiltag i familien, men det kan også være naboens nye hund eller ….

Feliway
Er for nogle katte og katteejere et vidundermiddel.
Feliway er en opløsning med syntetiske analoger af ansigtsferomoner, som hjælper med til at skabe en atmosfære af velbefindende og ro for katten. Det findes som en diffuser man sætter i stikkontakten eller som en spray men kan sprøjte på de genstande katten markerer på, sko, tasker eller sofaen. Undersøgelser tyder på at katte ikke strinter de steder hvor de har markeret med kind-feromoner.

Når katten føler sig tryg i sine omgivelser, viser den det ved at gnide hovedet mod fx møbler og dørkarme. Hvorved den overfører ansigtsferomoner til disse genstande. Ansigtsferomoner er duftstoffer der formidler et budskab om kattens velbefindende, ro samt fravær af stress. Når der sker en forandring i kattens omgivelser (fx flytning, ommøblering, nye personer i huset, nye dyr, besøg hos dyrlægen) eller hvis katten er ængstelig, kan der udvikles en tilstand af stress og uro. Kattens adfærd forandres, og den kan begynde at urinmarkere, kradse og få nedsat ædelyst og nedsat lyst til leg og kontakt. I disse situationer hjælper Feliway katten til at genfinde sin naturlige balance.

Overvægt
Hvis katten er overvægtig kan det give problemer med urinvejene. Især overvægtige hankatte ser vi meget ofte med urineringsproblemer. Man mener at det kan skyldes placering af kattenes fedtdepoter. De kan trykke på blæren og på blære halsen.
Kontakt os for hjælp, eller læs mere om hvordan man kan slanke sin kat her.

Indholdet på virumdyreklinik.dk er udelukkende til informationsbrug og må ikke erstatte den professionnelle rådgivning og behandling, som gives af den autoriserede dyrlæge ved en konsultation.

Lopper - Bekæmpelse

lopper kan genere hunde, katte og mennesker
Læs om lopper og hvordan du slipper af med dem.

Flere tips og råd

. Læs dyrlægernes tips og gode råd om alt fra hjerte-lungeorm til nytårsangste hunde
Allergi, kløe
Diarre og opkast
Drægtige tæver/hvalper
Dårlig ånde
Efterlysning
Feline infektiøs peritonitis - FIP
Fodring af kaniner
Forberedelse til operation
Forsikring / sygeforsikring
Fremlysning
Hjerte-/lungeorm
Hvad mener vi om hundemad
Hvorfor æder min hund afføring?
Kaninpest eller Myxomatose
Katteadfærd
Køb af ny hund
Lopper - bekæmpelse