Hvorfor æder Min hund afføring?

Nogle hunde æder afføring, både deres egen og andres. Det kaldes også koprofagi.

Hvorfor æder hunde afføring?

Nogle hunde æder store mængder afføring, både deres egen og andres, især katteafføring synes at falde i mange hundes smag og det skyldes sandsynligvis katteafførings høje indhold af protein. Hestepærer kan også være helt uimodståelige.
For langt størstedelen af hundene er det en dårlig vane. Og for ejer er det irriterende og ulækkert.
For et fåtal kan det være tegn på sygdom.

Hvalpe og tæver: Det er meget almindeligt at hvalpe æder deres egen, søskendes og tævens afføring.
Tæven slikker hvalpene omkring anus for at stimulere dem til at tisse og have afføring, hvis hvalpene har haft afføring i "reden" ryder hun op efter dem. Hvalpene oplever altså at tæven æder deres afføring.

Ny hvalp: Hvis hvalpen æder afføring, gælder det om at stoppe adfærden før det bliver en indgroet vane.
Det er en god ide at sørge for at der ikke ligger afføring i haven eller andre steder hvor hvalpen opholder sig uden opsyn. Hvis hvalpen finder noget på gåturene gælder det om at have noget at distrahere med. Legetøj eller godbidder.

Voksne hunde: Her er det vigtigt at skælne mellem de hunde der har gjort det altid, og de hunde der pludselig begynder at æde afføring.
Hunde æder afføring af forskellige årsager:

• opmærksomheds-søgning, "fange-leg" når ejer forsøger at forhindre hunden i at æde afføringen.
  • selv-aktivering i et goldt miljø. Fx længere tids ophold i hundegård, kennel ophold el.lign.
  • normal undersøgende adfærd - hvalpe og unghunde
  • sult
  • tillært - har set tæven gøre rent efter hvalpe
  • sygdom - nedsat bugspytkirtel funktion, bakteriel overvækst eller blod i afføringen.

Sygdom: I sjældne tilfælde kan koprofagi skyldes sygdom hos hunden. Der kan være tale om, at hunden ikke udskiller de enzymer, der er nødvendige for at nedbryde foderet, og dermed optage de nødvendige næringsstoffer. Mere sjældent kan der være tale om, at foderet ikke indeholder de nødvendige næringsstoffer, hunden har brug for.
I begge tilfælde vil man opleve at en hund der ikke har haft for vane at æde afføring pludselig begynder på det.
Kontakt din dyrlæge hvis du mistænker sygdom hos din hund.

Hvordan får jeg hunden til at holde op med at æde afføring?

Afholdenhed: Især hvis hunden æder sin egen eller bofælders afføring, så er det vigtigt at fjerne afføringen i omgivelserne. Her tænker vi især på have eller løbegård.

Træning: giv hunden udfordringer, søge opgaver hvor de bruger næsen og kræfterne på at finde foder.
Lær hunden en "slip" eller "stop" kommando, således at man kan forhindre hunden i at samle afføringen op.
I nogle tilfælde er vanen så indgroet at eneste løsning er at holde hunden i snor så hunden forhindres i at æde ting den finder.
Alternativt, hvis ikke hunden bliver syg (diarre/opkast) så accepter adfærden.

Tilskud: man kan også prøve at give hunden carpro-tabs, de indeholder glutaminat som angiveligt skulle stoppe hundens lyst til at æde afføring.

Hvilke racer er særligt udsatte for at få koprofagi?
Der er ingen racedisposition for udvikling af koprofagi.

Indholdet på virumdyreklinik.dk er udelukkende til informationsbrug og må ikke erstatte den professionnelle rådgivning og behandling, som gives af den autoriserede dyrlæge ved en konsultation.

Lopper - Bekæmpelse

lopper kan genere hunde, katte og mennesker
Læs om lopper og hvordan du slipper af med dem.

Flere tips og råd

. Læs dyrlægernes tips og gode råd om alt fra hjerte-lungeorm til nytårsangste hunde
Allergi, kløe
Diarre og opkast
Drægtige tæver/hvalper
Dårlig ånde
Efterlysning
Feline infektiøs peritonitis - FIP
Fodring af kaniner
Forberedelse til operation
Forsikring / sygeforsikring
Fremlysning
Hjerte-/lungeorm
Hvad mener vi om hundemad
Hvorfor æder min hund afføring?
Kaninpest eller Myxomatose
Katteadfærd
Køb af ny hund
Lopper - bekæmpelse