Resorptive læsioner hos katte

Katte kan få huller i tænderne, også kaldet tandresorption.

Tandresorptioner hos kat skyldes ikke caries som hos mennesker. Vi ved ikke hvorfor kattene udvikler tandresorptioner (eller TR). Vi ved at katte der har tandresorptioner i en enkelt tand er mere disponeret for at udvikle tandresorptioner i andre tænder. Forskellige studier viser at ca. halvdelen af kattene har tandresorptioner.

Skjult problem
Selv om vi antager at det må være meget smertefuldt at have hul i en tand og dermed blottet tandnerve, skal man ikke forvente at kattene viser tegn på smerte. De opfører sig som oftest som de plejer, måske fordi problemet kommer snigende. Tanden nedbrydes langsomt, katten vænner sig til at tygge maden længere tilbage i munden, eller slet og ret ikke tygge den, men sluge foderpillerne hele.

Her på klinikken kigger vi på kattens tænder ved det årlige sundhedstjek. Hvis der er tegn på resorptive læsioner vil vi anbefale en yderligere undersøgelse i narkose, hvor man også vil ekstrahere angrebne tænder.

Tandkødet vokser op omkring tanden for at beskytte tandnerven

På billedet ovenover kan man se hvordan tandkødet vokser op og dækker over skaden på tanden. På den måde beskyttes nerven.

På tandrøntgen kan man afgøre hvor stor en del af tanden der er angrebet, og om der er flere tænder end først antaget der er angrebet.

Indholdet på virumdyreklinik.dk er udelukkende til informationsbrug og må ikke erstatte den professionnelle rådgivning og behandling, som gives af den autoriserede dyrlæge ved en konsultation.

sygdomme

Sygdomme, deres symptomer og behandlingsmuligheder

Epilepsi
Hjerteorm/lungeorm
Hypothyroidisme
Skab/ræveskab
Rævens dværgbændelorm
Sukkersyge/Diabetes mellitus
Viral haemorrhagic disease - kanin

Netbutik

.Virum Dyrekliniks egen webbutik. Her kan du købe hundefoder, kattemad, kaninfoder, marsvinefoder og diverse plejemidler til dine kæledyr. Ved køb over 200 kr leverer vi gratis i lokalområdet, for køb under 200 kr leverer vi til døren for 20 kr. Eller til gældende takster hos post danmark.