Ræveskab

Hvad er skab?
Skab er en ekstremt kløende lidelse. Ræveskab skyldes en mide Sarcoptes scabiei var. canis. Den lever hele sit liv i og på huden af hunden eller ræven. Den graver tuneller i huden hvori hunen lægger æg, larverne borer sig til overfladen hvor de bevæger sig rundt og færdigudvikles via et nymfestadie til den voksne skabmide.
Skab ses hos både hund, ræv og sjældent hos kat.

Skabmiderne lever i huden

Symptomer på skab?
Symptomerne på skab er kløe, miderne foretrækker områder med lidt eller ingen pels, derfor er det oftest ørene, albuer og haser der rammes først.
Kløen er intens, det betyder at hunden stopper op på gåturen, midt i legen eller i måltidet for at klø,

Hvordan påviser man skab?
For at påvise skab skal man lave et hudskrab, dvs at man skraber det øverste lag af huden, man skal skrabe så dybt at det bløder, fordi skabmiden jo netop borer sig ned i huden.

Kan man behandle skab?
Skab behandles med et stof der dræber skabmiderne og alt efter hvor længe kløen har stået på og om der er infektion i huden behandles med antibiotica og kløestillende. Hunden skal behandles to gange med en måneds mellemrum. Det er vigtigt at huske på at kløen godt kan blive værre efter den første behandling, idet immunsystemet reagerer på de døde skabmider.

Kan hunden smitte sin ejer med ræveskab?
Skab kan godt overføres til mennesker men hundens skabmide, Sarcoptes scabie var. canis, kan ikke overleve eller formere sig hos mennesker. Man får et rødt udslæt der klør, men det forsvinder af sig selv, hvis ikke bør man søge læge.
Sarcoptes scabie var. canis hos menneske

Skabmide

skabmide, Sarcoptes scabei