Epilepsi hos hund

Epilepsi hos hund, er en skræmmende oplevelse.

Og netop derfor vil de fleste der læser dette allerede have været forbi deres dyrlæge.

Hvad er epilepsi?

Epilepsi defineres som "gentagne anfad udløst af repeterende synkrone abnorme udladninger fra grupper af neuroner i hjernen". Epilepsi skyldes anfald som opstår i kraniet eller hjernen. Sygdomme uden for hjernen kan ligne til forveksling.

Er kramper altid tegn på epilepsi?

Det korte svar er nej. Hunde kan få kramper af mange andre ting end epilepsi. Fx Hjerte og luftvejslidelser, for lavt blodsukker, leverproblemer, nyresygdomme, forgiftninger. Epilepsi er det vi kalder en udelukkelses diagnose, dvs vi udelukker andre sygdomme, kigger på historikken bag anfaldende, meget gerne video-optagelser af anfald.
Epilepsi anfald kan være generaliseret, dvs hunden mister bevistheden og kramper, hos nogle mildt, og hos andre voldsomt. Hunden kan også have partielle anfald, og ses som smasken, blinken, savlen eller rysten/kramper i et enkelt ben.

For at stille diagnosen Epilepsi er vi nødt til at udelukke andre årsager, det gøres typisk ved at undersøge hunden, tage en blodprøve og evt. få foretaget en CT-scanning.

Kan epilepsi behandles?

Ja, i de fleste tilfælde kan epilepsi behandles. Hos nogle patienter kan anfaldende være så voldsomme og langstrakte at det ikke tilrådes. Men dyrlægen vil som oftest forsøge at stabilisere patienten.
Den medicin vi har til rådighed har en del bivirkninger, hvorfor behandling først sættes igang hvis hunden har mange anfald, som tommelfingerregel mere end 1 anfald om måneden. Så oftest vil man som ejer blive bedt om at føre en anfaldskalender. Jo mere detaljeret man beskriver de enkelte anfald jo bedre. De vigtigste detaljer er tidspunkt på døgnet, har der været en ændring i adfærden optil anfaldet, hvor længe efter er hunden påvirket.

Er det synd for hunden?

Det er svært at svare på, nogle hunde virker skræmt efter et anfald, nogle bliver aggresive. Andre igen er helt upåvirket. Men tag en snak med din dyrlæge og en snak med familien, hvad synes I?

af: Charlotte Wittchen Bruhn

Indholdet på virumdyreklinik.dk er udelukkende til informationsbrug og må ikke erstatte den professionnelle rådgivning og behandling, som gives af den autoriserede dyrlæge ved en konsultation.

sygdomme

Sygdomme, deres symptomer og behandlingsmuligheder

Epilepsi
Hjerteorm/lungeorm