Hvorfor steriliserer vi hunde?
Der er flere grunde til at sterilisere tæven eller hunhunden, hvis man sterilisere før første løbetid undgår man blødningerne og nedsætter risikoen for kræft i mælkekirtlerne eller mammae tumores og man undgår uønskede hvalpe.
Sterilisation kan også være en udvej hvis ens hund er meget plaget af falsk drægtighed. Mange ældre tæver udvikler livmoderbetændelse eller pyometra, og her vil sterilisation også være den bedste behandling.

Bivirkninger ved sterilisation af hund
Steriliserede tæver har et lavere stofskifte, derfor har hunden lettere ved at blive overvægtig. Det er derfor vigtigt at fodre restriktivt med et kalorielet foder for at undgå overvægt.
Der kan også ske ændringer i pelsen, det er især de langhårede racer der rammes.
Man kan også sterilisere ved at give en såkaldt p-sprøjte, men der er langt flere bivirkninger og knap så mange fordele ved denne behandling.

Når en hund steriliseres klippes og vaskes den på maven Når en hund skal steriliseres foregår det i fuld narkose. Hunden bedøves og placeres på en pude med krøyer kugler på ryggen. Hvor den forberedes, dvs operationsfeltet barberes og vaskes.
Sterilisationen foretages sterilt gennem en åbning i huden på maven Selve operationen foretages gennem et hul i maven. Man skærer et snit i hud og bugmuskulatur og bughinde, så man kan isolere, underbinde og fjerne livmoder og æggestokke.
Operation såret lukkes, og stingene eller suturene skal sidde i minimum 10 dage Til sidst lukker man operationssåret ved at sy bughinden, bugmuskulaturen, underhud og tilsidst huden sammen. Så man får et fint sår. Suturene skal sidde i minimum 10 dage.
af: Charlotte Bruhn

Løbetid

Du kan læse mere om tævens løbetid her. Hvornår kommer den første løbetid

Før og efter operation

Her kan du læse om forberedelserne før en operation.
Og om hvad man skal være opmærksom på når man får hunden hjem efter narkose.