Tatovering eller chip

Chip eller tatovering?
En chip er en lille elektronisk dims, den er 1 cm lang og et par millimeter i omkreds. Den lægges under huden, med en kanyle på venstre side af halsen. Man bruger en scanner til at aflæse det nummer chippen er kodet med. Alle dyrlæger, falck, politiet og dyreinternatter har en scanner, så de hurtigt kan aflæse chippens nr. og slå op i dansk hunderegister og se hvem hunden er og hvor den hører til. Af samme grund er det vigtigt at opdatere oplysningerne her, hvis hunden får ny ejer eller man flytter, skifter telefon...

Denne chip er forstørret. Den er ca. 1 cm lang og 2 mm i diameter.

Både og hunde og katte kan tatoveres, nogle hvalpe tatoveres hos opdrætteren i deres første leveuge. Men de allerfleste bruger chip-mærkning.
En tatovering kan læses af alle, den sidder typisk i øret eller lysken hos hundene. Hvis din hund er tatoveret og den ikke kan læses er det muligt at optegne den igen, eller også kan man give hunden en chip som supplement.

Det er Lovpligtigt at mærke sin hund

Ifølge: lovbekendtgørelse nr. 259 lov om hunde
§1 Besidderen af en hund skal sørge for, at hunden, inden den er 8 uger gammel, er mærket og registreret. Besidderen af hunden skal endvidere sørge for, at hunden, fra den er 4 måneder gammel, bærer halsbånd forsynet med et skilt, der angiver besidderens navn og adresse.

Det betyder at alle hunde skal mærkes enten med tatovering eller chip, og skal registreres i Dansk hunderegister. Da denne registrering skal ske inden hvalpen er 8 uger, vil de fleste opdrættere have sørget for at hvalpen er mærket når man køber den. Ellers kan dyrlægen gøre det ved hvalpetjek og vaccination, så vil man typisk vælge en chip, da tatoveringen er smertefuld og skal foregå i fuld narkose.
Herudover skal hunden have et skilt i halsbåndet med ejers navn, adresse og telefonnummer.

Hvis man skal rejse med sit dyr: Uanset hvilket land i skal til skal dyret være entydigt mærket, det vil sige at dyret skal være chippet.
læs mere om at rejse med dit kæledyr

Alle hunde registreres i Dansk hunderegister

Dansk Hunderegister

Telefon 70 277 477 (10-14)