TAndrens af hund og kat

Hvorfor skal min hund eller kat have renset tænder?
Mange hunde og katte lider af problemer i munden. Ofte er årsagen tandsten, tandkødsbetændelse eller parodontose, som er smertefuldt og kan give løse tænder, desuden øger tandsten risikoen for infektioner i hjerte og lunger.

tandsten hos hund
tænder efter fjernelse af tandsten og polering
Læg mærke til at tandens kontur er meget afrundet. Tandkødet er lidt rødt. Her ses samme tand efter tandstenen er fjernet med ultralyd og tanden er poleret.

Din hund og kat har smerter i munden.
Kæledyrene fortæller os ikke, at de har ondt. Oftest opdager man det som ejer ved, at de lugter ud af munden. Hunde og katte holder ikke op med at spise, men lidelserne er meget smertefulde.

Har din hund eller kat dårlig ånde?
De typiske symptomer kan være: dårlig ånde, savlen, brune belægninger på tænderne, meget rødt og betændt tandkød, der har en tendens til at bløde og hævelser i kæberegionen.

Dyrlægen vurderer altid din hund og kats tænder ved sundhedeftersynet. Og her vil dyrlægen så også vurderer om dit kæledyr trænger til at få ordnet sine tænder.

Huller i tænderne
Det er sjældent at hunde og katte lider af caries eller huller i tænderne. Både hunde og katte kan udvikle paradontose, som i sidste ende betyder at tænderne falder ud.
Katte kan dog få huller i tænderne, som oftest opløses tanden under tandkødsranden, og derfor meget svær at se. Det typiske billede er voldsom tandstensdannelse over den pågældende defekt eller overvækst af tandkødet. Eneste behandling er at fjerne tanden.

Hvad gør dyrlægen ved en tandrensning?
Ved en tandrensning vurderer dyrlægen hele mundhulen og alle tændernes tilstand. Ved behandlingen starter dyrlægen med at fjerne tandsten vha. ultralyd. Bagefter måler dyrlægen dybden af tandkødslommerne for at vurdere, om kæledyrets tænder sidder tilstrækkeligt fast. Alle tænder bliver poleret med pimpsten for på den måde at gøre tænderne glatte og forhindre ny tandsten i at dannes. Hvis dyrlægen har vurderet, at der er løse tænder, bliver de fjernet efter rensningen for på den måde at minimere risikoen for infektion.

Tandrensning og polering foregår i fuld bedøvelse. Har din hund eller kat fået fjernet tænder, vil den få antibiotika og smertestillende med hjem.

Du kan selv forebygge tandsten hos din hund eller kat
Som ejer kan du forebygge dannelsen af tandsten hos din hund og kat ved at give den tørkost. Når hunden og katten knaser foderkuglerne fjernes plaquen og den begyndende tandsten fra tænderne. Vådkost eller dåsemad har derimod ingen rensende effekt på tænderne.

Børst tænder på din hund eller kat
Det er også en god ide at børste tænder på din hund eller kat dagligt med en blød tandbørste. Tilbyde tyggeben, tyggebarer eller kødben. Man kan tilsætte Aquadent (xylitol opløsning) til drikkevandet, det virker som mundskyld til mennesker ved at opløse plaque-filmen på tændernes overflade og dermed forhindre opbyggelsen af tandsten, eller Plaque Off, et algepulver, til foderet dagligt, det skulle ligeledes forhindre plaque dannelsen.
Daglig tandbørstning er en god og effektiv måde at forebygge tandsten.

Små hunderacer får oftere tandsten
Vores erfaring viser at de små hunderacer er mere disponeret for dannelsen af tandsten, parodontose og tandkødsbetændelse.

Tandskader og smerte i en tand
Hvis hunden eller katten har ondt i en tand, vil den undgå at tygge med den tand og primært tygge i den anden side af munden, det betyder så at der er en ujævn fordeling af tandsten. Hos disse patienter finder vi ofte en knækket tand eller fremskreden parodontose under tandstenskappen.

Butikken

I butikken sælger vi foder og andre tandstensforebyggende produkter
besøg butikken